Een delicatesse voor liefhebbers van ingemaakte groenten, maar de kooktechniek van dit smakelijke aperitief heeft ook andere eigenschappen die een van de grootste luchthavens van Duitsland heeft aangetoond een perfecte vervanger van zout te zijn om ijsvorming op wegen te voorkomen.
Elke winter kopen de overheden van landen waar de kou het verkeer ernstig kan verstoren tonnen zout in om op de wegen te strooien en zo ijsvorming te voorkomen, een van de belangrijkste oorzaken van een groot aantal ongevallen. Het gaat hier niet om een speciaal soort zout, maar om hetzelfde zout dat u thuis gebruikt, keukenzout, hoewel het zout dat wordt gestrooid bekend staat als steenzout, omdat de korrels aanzienlijk groter zijn.
Met dit zout, dat niet geschikt is voor menselijke consumptie, kunnen voertuigen grip houden, mits ze zich aan de snelheidslimieten houden en de banden in goede staat zijn, anders is slippen gegarandeerd. Hoewel sommige autonome gemeenschappen tot wel een ton zout kunnen verbruiken om ijsplaten op de wegen te voorkomen, gebruikt het land ongeveer 360.000 kilo voor de belangrijkste rijkswegen, een netwerk van ongeveer 30.000 kilometer, hoewel in speciale gevallen, zoals tijdens de storm Filomena, iets meer dan 500.000 kilo nodig was.
Ingemaakte groenten, een oplossing om het rijden in de winter te verbeteren
Het interessante is dat, net zoals fabrikanten andere toepassingen hebben gevonden voor natuurlijke vezels, zoals die van Ford, die erin geslaagd zijn om afval van olijfbomen te hergebruiken voor hun toekomstige elektrische auto’s, de op één na grootste luchthaven van Duitsland, die van München, heeft ontdekt dat het water van ingelegde augurken ook een belangrijke oplossing is voor het ontdooien van start- en landingsbanen voor vliegtuigen.

De realiteit is dat zout niet eeuwig meegaat en ook erg duur kan zijn, waardoor het noodzakelijk is om goedkopere en duurzamere oplossingen te zoeken om ijs te verwijderen. De Duitsers hebben die gevonden in pekel, een culinaire techniek die wordt gebruikt voor ingelegde augurken, maar niet in het sap uit de potten die je in de supermarkt kunt kopen, want het zoutgehalte daarvan is te laag en voldoet niet voor dit doel. Wel het water waarin deze augurken op grote schaal worden ‘gekookt, in zogenaamde ‘komkommerboerderijen’.
Zout om ijs op de wegen te voorkomen is rendabeler dan andere oplossingen
Het pekelwater dat overblijft na het fermentatieproces van de augurken wordt opgevangen door een bedrijf dat het, in plaats van het in het riool te lozen, een nieuw reinigingsproces onderwerpt en er een hoger zoutgehalte aan toevoegt — tot 22% — voordat het over het asfalt wordt verspreid, hoewel sommigen de vloeistof verstuiven. Duitse studies hebben aangetoond dat het vermogen om ijs op de wegen te voorkomen zelfs werkt bij extreme temperaturen onder nul, in de orde van -18º.
BMW gebruikt deze vloeistof al enkele jaren op de wegen van zijn hoofdcomplex in Dingolfing, en ook in Spanje wordt het gebruikt, waardoor het zoutverbruik kan worden verminderd. Ons land heeft verschillende zoutbedrijven die natuurlijk goede zaken doen als de winter nadert en het ministerie van Ontwikkeling zijn bestelling plaatst. Met een prijs die schommelt tussen 70 en 90 euro per ton, kan het moeilijk zoutpekel vervangen, dat aanzienlijk duurder is, tot wel drie keer zo duur.