De elektronische parkeerrem is een populaire oplossing geworden in nieuwe auto’s, hoewel veel automobilisten nog steeds niet helemaal begrijpen hoe deze werkt. Hij heeft de klassieke hendel bij de stoel vervangen en de dagelijkse gewoontes achter het stuur veranderd. Hij is gebaseerd op elektronica, sensoren en elektromotoren, die tot taak hebben de auto veilig stil te zetten.
Moderne auto’s maken steeds minder gebruik van eenvoudige, mechanische oplossingen. Een goed voorbeeld hiervan is de parkeerrem, die van een puur fysieke oplossing is uitgegroeid tot een onderdeel van een geavanceerd veiligheidssysteem. Deze verandering heeft niet alleen invloed gehad op het rijcomfort, maar ook op de manier waarop het systeem samenwerkt met andere systemen. Het is goed om te weten wat er gebeurt als u op deze onopvallende knop drukt.
De knop in plaats van de hendel heeft het dagelijkse gebruik van de auto veranderd. Achter een eenvoudige beweging schuilt een complexe technologie
Bij deze oplossing gebruikt de bestuurder geen fysieke kracht. Na het indrukken van de knop gaat het signaal naar de controller, die, afhankelijk van het ontwerp, de elektromotoren bij de achterste remklauwen of het centrale spanmechanisme activeert. Het systeem kiest zelf de juiste aandrukkracht en controleert of het voertuig stil blijft staan.

Het systeem controleert de helling van het terrein, de snelheid van de wielen en de stand van de versnellingsbak. Hierdoor kan de rem in veel modellen automatisch worden geactiveerd wanneer de parkeermodus wordt geselecteerd of automatisch worden losgelaten bij het wegrijden.
Elektronica zorgt voor meer veiligheid en orde in het interieur. De voordelen gaan verder dan alleen gemak
Een van de grootste voordelen is de herhaalbaarheid van de werking. In tegenstelling tot een handrem gebeurt elke stop met dezelfde remkracht. Dit vermindert het risico dat de rem onvoldoende wordt aangetrokken en dat de auto per ongeluk wegrolt.
Ook de cabine profiteert hiervan. Het ontbreken van een grote hendel betekent meer ruimte voor opbergvakken, bekerhouders of draadloze opladers. Het systeem kan eenvoudig worden geïntegreerd met hill start assist, tractiecontrole en ABS, wat in bepaalde situaties de stabiliteit van het voertuig verbetert.
Een storing betekent niet altijd een ernstig probleem. Vaak ligt de oorzaak bij de accu of de sensoren
De werking van dit systeem is afhankelijk van de stroomvoorziening. Een zwakke accu kan ervoor zorgen dat het systeem niet kan worden uitgeschakeld of geactiveerd. Waarschuwingsmeldingen op het dashboard duiden vaak op spanningsproblemen en niet op mechanische schade. Het komt ook voor dat vuil of vocht de werking van de actuatoren bij de wielen beïnvloedt. Het systeem werkt samen met ABS- en snelheidssensoren, waardoor een storing in deze sensoren de rem tijdelijk kan uitschakelen om veiligheidsredenen. In veel modellen wordt de noodontgrendelingsprocedure beschreven in de handleiding van het voertuig.