Lancering van het biermerk ‘De Heer’n van Stellingwarf’

Oldeberkoop – Tijdens de officiële lancering van het biermerk “De Heer’n van Stellingwarf” werd zaterdagmorgen in Hotel Lunia in Oldeberkoop het ware verhaal verteld over de receptuur van Stellingwarfs bier. Zo sprak de brouwer René Hoornstra de groep belangstellenden en de twee burgemeesters van Stellingwerf toe.

Het was een feestelijke openingsspeech van Rene Hoornstra, die de genodigden veraste met de historie van bierrecepten uit Stellingwarf. Zo leefde in het begin van 1900 een “Heer van Stellingwarf” die zijn recepten veilig opborg in een hermetisch afgesloten kluis. Deze kluis kwam op mysterieuze wijze in handen van vijf mannen. Zij openden de kluis van waaruit diverse recepten verschenen van het gerstenat. De identiteit van het merk en van alle recepturen is zo geheim dat de brouwers allen er maar een klein deel van weten, dus geen van de brouwers kent het in het geheel de recepten, er kan alleen maar gebrouwen worden als de groep compleet is.
“Die belofte van geheimhouding hebben wij gemaakt en bezegeld als De Heer’n van Stellingwarf en zullen dit eeuwenoud geheim nemen we mee in het graf!” Zo spreekt brouwer Hoornstra bij Hotel Lunia.

De vijf mannen werden in 2017 brouwers van deze recepten. Rudy Kasmarek, René Hoornstra, Marco Hofman, Martin Mulder en Pim Pera zijn de trotse vennoten van het nieuwe biermerk. Inmiddels zijn er drie bieren gebrouwen, namelijk: “Het ondeugend Blontien” een mooi blond bier verassend fris licht drinkbaar. De Tripel vernoemd naar “de Driesprong” , een Triple die zich kan meten in het hogere segment van de Tripels. De Quadrupel “Goeie dag Eem” heeft een complexe smaak is vol en rond en geeft een specifiek Stellingwarfse smaakbeleving.

Burgemeesters Van den Nadort en Oosterman van De twee Stellingwerfse gemeenten werden verast door het nog onbekende verhaal van “De Heer”. Trots op de gemeente waar regionaal aandacht wordt gegeven voor het zuivere bronwater uit De Linde, waar het bier mee wordt gemaakt en alle ingrediënten. De burgemeesters waren blij met de aankondiging dat er een grote brouwerij zich zal vestigen in de gemeente. Zeker toen er gesproken werd over sociale werkzaamheden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De visie van het biermerk werd onderstreept door Oosterman als Van den Nadort. Uiteindelijk ontving iedereen de tip van de brouwers: “drink ons bier als een Heer!”.

Foto: Alex Westenberg/alexgraphicdesign

Graeg vernemen we jow reaksie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.